Предметні заходи

1.Уклін тобі, Кобзарю (усний журнал)


Зал святково прибраний рушниками, дитячими ма­люнками — ілюстраціями

до творів Шевченка.

Плакат-епіграф:

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим, тихим словом.

1-ша сторінка журналу «Дитячі роки Тараса»

Звучить пісня на слова Т.Шевченка «Думи мої».

Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, ставить на столик запалену

свічку біля портрета Т.Шевченка. До неї підходить хлопчик.

Хлопчик. Матусю, а чи правда, що небо на заліз­них стовпах тримається?

Мати. Так, синочку, правда.

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свіч­ку запалює, і горить та

свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні,

великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь жевріє. А

коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді її свічка світить ясно, і

світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила

найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику. (Гладить його по голові.)

Мати виходить, хлопчик сідає поряд з учнями.

Ведуча. Дорогі діти! Шановні гості! Сьогодні ми зібралися в цьому залі, щоб

відзначити річницю з дня народження Т.Г.Шевченка, який став для України

 за­повітною думою, безсмертною піснею. Саме 9 березня 1814 року в селі

Моринцях у сім'ї селянина-кріпака народився хлопчик Тарас. Він ріс

мовчазний, замисле­ний. Не тримався хати, а все блукав десь за вигоном, за

що його прозвали в сім'ї «малим приблудою».

Ведучий. Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в «науку». За

найменшу провину той карав своїх учнів різками. Уже відомим поетом

Т.Шевченко згаду­вав ту школу, куди привела його кріпацька доля.

Учень.  Ти взяла мене маленького за руку

І хлопця в школу одвела

До п'яного дяка в науку.

— Учися, серденько, колись

З нас будуть люди, — ти казала.

Ведуча. Та недовго тривала Тарасова «наука». Не­сподіване горе випало на

долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати.

Незабаром помер і батько. Смерть батька приголомшила мало­го Тараса.

Учень. Там батько, плачучи, з дітьми

 (А ми малі були і голі)

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині... А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи —

Носити воду школярам.

Ведуча. Тарас наймитував у школі, а потім пас гро­мадську череду. Через 20

років він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий

минало».

Третьокласник читає вірш «Мені тринадцятий ми­нало».

2-га сторінка журналу «Т.Г.Шевченко — художник»

Ведуча. Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім'ї і

дитинство його було тяжким та безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і

розум­ним хлопчиком.

Ведучий. Його не полишала думка навчитися ма­лювати у хлипківського

 маляра. Той згодився навчити хлопця малювати, та пан Енгельгардт забрав

Тараса до себе в Петербург козачком.

1-й учень. Хоче малювати,
                 
                  Прагне він до знань,

   Та за це багато

   Зазнає знущань.

2-й учень. Нишком він малює

                  Статуї в саду,

    Вночі пише вірші

    Про людську біду...


Ведуча. Зустріч у Петербурзі з земляком-художником Сошенком, байкарем

 Гребінкою, художника­ми Брюлловим, Венеціановим, з поетом Жуковським

змінила долю Тараса Шевченка. Вони побачили ве­ликі здібності молодого

художника й викупили його з неволі.

Ведучий. Тарас Григорович виправдав їхні споді­вання. 1845 року він

закінчив Петербурзьку академію мистецтв з двома срібними медалями і

званням «віль­ного» художника. Тарас малював портрети, картини,

ілюстрував свої вірші.

Діти розглядають альбом і картини Т.Г.Шевченка.

Учень. Так в людському морі

    Стрітилися брати,

    Що зуміли в горі

    Щиро помогти.

     Викупили друзі,

    Вольним став Тарас!

    Чом же серце в тузі?

    Біль чому не згас?

    Сміливий і щирий

    Був Тараса спів.

    Він гострив сокири,

    Кликав на панів.

3-тя сторінка журналу — «Т.Г.Шевченко — борець за волю народу»

Ведуча. За бунтарські вірші 33-річного Тараса за­брали в солдати.

Учень. О, думи мої! О, славо злая!

    За тебе марно я в чужому краю

    Караюсь, мучуся, але не каюсь!

Ведучий. Коли Т.Г.Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану,

він дуже тужив за Укра­їною. Ось послухайте, як ніжно й тужливо звучать

його вірші.

Учні читають вірші «Зоре моя вечірняя» (1-й клас), «Садок вишневий коло

хати» (2-й клас), «Думи мої, думи мої» (3-й клас).

Ведуча. Туга за рідною природою, рідним кра­єм звучить у кожному його

 вірші. Він також закли­кає український народ до боротьби за волю, за кра­щу

 долю.

Діти читають вірші «Зацвіла в долині» (1-й клас), «Якби ви знали, паничі»

(2-й клас), «І золотої, й доро­гої» (3-й клас).

Ведучий. Доля України завжди хвилювала великого Кобзаря. Він вірив у

 краще майбутнє свого народу.

Учень. І на оновленій землі

    Врага не буде супостата,

    А буде син, і буде мати,

    І будуть люди на землі.


4-та сторінка журналу — «Ми тебе не забудем, Тарасе»

Ведуча. 9 березня 1861 року Тарасу Шевченку ми­нуло 47 років. Надійшло

багато вітальних телеграм. Привітати поета, який лежав тяжко хворий,

прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського

Кобзаря. Тіло Тараса Шевченка було пе­ревезене до Канева й поховане на

Чернечій горі. Так заповідав великий поет.

Учень читає вірш «Заповіт».

Ведучий. Цілий світ, не тільки Україна, вшановує пам'ять великого Кобзаря.

Пам'ять про нього жити­ме вічно.

1-й учень. Щовесни, коли тануть сніги

    І на рясті засяє веселка,

    Повні сил і живої снаги,

   Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

2-учень. Кобзарем його ми звемо —

               Так від роду і до роду.

       Кожний вірш свій і поему

       Він присвячував народу.

3-й учень.  Тарасе, наш Кобзарю, всюди

                   Приходиш нині ти, як свій.

Тебе вітають щиро люди

На всій Україні моїй.
4-й учень.

Я маленький українець, вісім років маю,

А про рідного Шевченка вже багато знаю.

Він — дитя з-під стріхи, він в подертій свиті.

Він здобув нам славу, як ніхто на світі.

Слава його не вмре, не загине.

Наш Тарас Шевченко — сонце України.

5-й учень.  У нашій хаті на стіні
                  
                   Висить портрет у рамі.

Він дуже рідний і мені,

І татові, і мамі.

Він стереже і хату, й нас,

Він знає наші болі.

Я добре знаю: це Тарас,

Що мучився в неволі.

Такий ріднесенький, дивись,

Він мов говорить з нами,

Він на портреті, мов живий,

Ось-ось і вийде з рами.

6-й учень.  Уклін тобі, Тарасе,

                   Великий наш пророче,

Для тебе вірно б'ється

Те серденько дитяче.

За тебе вічно б'ється,

За твої заповіти,

Чого батьки не зможуть,

Те зроблять їхні діти.

7-й учень.  Спи спокійно, Тарасе!

                   Нащадки твої

Словом шани й любові
Тебе пом'янули.
 І народи Вкраїни
Заповітів священних
Твоїх не забули
8-й учень.  Поки буде Дніпро сивий

                   Нести в море воду,


Живий буде Тарас в серці
         Вільного народу.






2.Брейн-ринг
I.       Організація класу.

II.Повідомлення теми.

 Сьогодні у нас не звичайний урок, а брейн-ринг. Щоб дізнатися тему гри і визначити, яка команда бу­де починати першою, вам треба відгадати загадку.

Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива.
Без неї пісні не співати,
Без неї й слова не сказати. (Мова)

Завдання 1.

Команда відповідає на питання, і за кожну правильну відповідь отримує 5 балів. Починає команда, яка відгада­ла загадку. Якщо відповідь на питання неправильна, пра­во відповіді переходить до іншої команди.

1.Дати визначення іменника.
2.Яка частина мови називає ознаку предмета?
3.Дати визначення дієслова.
Завдання 2.

   Кожній команді роздаються конверти з картками, на яких написані слова, з них треба скласти прислів'я. За правильно складене прислів'я, команда отримує 5 балів.

1.     Наука для людини, як сонце для життя.
2.     Хочеш більше знати, треба менше спати.
Завдання 3.

З ряду слів вибрати дієслова. За правильно виконану роботу команда отримає 10 балів, якщо є помилки — ли­ше 5 балів. Для кожної команди завдання видається на індивідуальній картці.

1.Сонце, читати, пити, синій, правда, співати, літо, гратися, працювати, другий.
2.Писати, лікувати, книга, гарний, розповідати, шість, стіл, їсти, телевізор, ходити.
Завдання 4.

Вгадайте назву казки та провідміняйте її. Якщо завдан­ня виконано правильно, то команда отримає 5 балів. Зав­дання написано на картках.

1.«От якось підмітав Півник подвір'я і побачив на землі пшеничний колосок.
   Круть, Верть! — покликав Півник. — Гляньте, що я знайшов!..». («Колосок»)
2.«— Не їж мене, зайчику-лапанчику, я тобі пісеньку заспіваю.
  — Ану заспівай!
— Я по засіку метений,
Я на яйцях спечений.
Я від баби втік,
Я від діда втік,
             То й від тебе втечу!» («Колобок»)

Завдання 5.
У поданих загадках знайдіть і підкресліть зай­менники (за кожен займенник — 1 бал). Відгадай­те загадки (2 бали).

1. Я на дереві гойдаюсь,
    Я в конверті посилаюсь.
    Я — не він, а він — не я.
    Спільне в нас лише ім'я.
2. Я квартиру відмикаю,
    Журавлиним я буваю.
 Я — не він, а він не я.
 Спільне в нас лише ім'я.

Завдання 6.

Конкурс капітанів
  Дібрати якомога більше прикметників до сло­ва «мова». Слово повторювати не можна. Хто назвав більше слів, той і виграв. (Починає та ко­манда, у якої більша кількість балів). За кожне слово капітан отримує 1 бал.
Завдання 7.

Складіть речення, використовуючи іменни­ки, прикметники, числівники, дієслова. Якщо у реченні є всі названі частини мови, то команда отримує 10 балів, ко­манді, яка зробить це першою, додається ще 2 бали.
Завдання 8.

Замість виділених слів напишіть займенники (завдання видається на картках). Тексти для обох команд однакові. У даному завданні враховується не тільки правильність (5 балів), а й швидкість (2 бали). (Текст подано у такому ж вигляді, як і на картках у дітей).
Над ставом схилилися верби. Верби вже давно скину­ли своє вбрання. їжачок згорнувся у клубок, не збудіть їжачка. Білочка сховала у дуплі горішки. Білочка збира­ла горішки улітку.

Завдання 9.

У віршах над виділеними словами надпишіть частину мо­ви. За кожне правильне слово — 1 бал, за швидкість — 2 бали.

1.Мова барвиста,
   Мова багата,
   Рідна і тепла,
   Як батьківська хата.
(В. Гринько)
2.Мову ту, що люди
    Рідною зовуть,
    Ти ніде й ніколи,
    Синку, не забудь.
                            (В. Верба)

III. Підведення підсумків та нагородження переможців.
   Діти, гра брейн-ринг закінчилася, виявилися у нас і переможці, але нагороди отримають всі команди, а також найактивніші учасники.


Комментариев нет:

Отправить комментарий